Ibadat puasa adalah ibadah
dikerjakan dengan berlapar dan berdahaga sepanjang hari iaitu sejak terbitnya
fajar sodiq (masuk waktu Subuh) hingga terbenamnya matahari (masuk waktu
Maghrib). Antara hikmah dan faedah ibadat puasa ialah menginsafkan diri bahawa
kita pada hakikatnya adalah makhluk yang dhaif yang perlu sentiasa
menghampirkan diri dan beribadat kepada Allah s.w.t. Serta mengharapkan
limpah kurnia-Nya.
Firmah Allah s.w.t. Menjelaskan tentang hikmah puasa Ramadhan yang bermaksud:
"Wahai orang-orang yang beriman,
diwajibkan berpuasa atas kamu sebagaimana diwajibkan atas umat-umat yang
terdahulu sebelum kamu, semoga kamu bertakwa" (Surah al-Baqarah:183)
Dengan puasa juga, kita akan memperolehi
kesihatan jasmani dan rohani. Sabda Nabi Muhammad s.a.w. Yang bermaksud:"Berpuasalah
kamu, tentu kamu akan sihat." Sabda Baginda
Rasulullah s.a.w. Lagi: "Perut besar itu adalah sarang
penyakit dan banyak makan itu punca segala penyakit."
Selain
daripada itu, puasa juga mempunyai hikmah dan faedah seperti:
·
Tanda bersyukur kepada Allah s.w.t. Atas limpah
kurnia nikmatnya yang tidak terhingga
·
Mendidik nafsu ammarah (yang lebih banyak
mengajak kepada keburukan) agar berubah menjadi nafsu lawwamah dan
seterusnya meningkat kepada nafsu mutmainnah yakni nafsu yang tenang
tenteram, bersedia menjunjung titah perintah Allah s.w.t.
·
Melatih dan mendidik jiwa supaya mempunyai sifat
kasihan belas terhadap orang-orang yang susah menderita dan kurang bernasib
baik kehidupan mereka
·
Membersihkan diri daripada
sifat-sifat mazmumah (keji) seperti tamak, sombong, hasad dengki dan
lain-lain lagi
·
Mendidik jiwa supaya bersifat sabar, tahan
menanggung kesusahan dan pelbagai cabaran dalam menempuh perjuangan hidup
·
Memperolehi kecerdasan akal dan fikiran sebagaimana
disebut dalam satu riwayat maksudnya: "Orang yang lapar perutnya itu
tajamlah fikirannya dan teranglah hatinya."
Oleh kerana sangat besar faedah dan manfaatnya ibadah puasa kepada kita, maka
selain puasa yang wajib pada bulan Ramadhan, ada lagi puasa-puasa sunat
yang elok dilakukan sepanjang tahun iaitu seperti yang akan disebutkan nanti.
FADHILAT PUASA RAMADHAN
Puasa pada bulan Ramadhan difardhukan kepada setiap individu Muslim dan Muslimah yang
telah 'aqil baligh dan ketiadaan uzursyar'i. Uzur puasa
seperti sakit dan dalam perjalanan (musafir) sejauh 91km. Atau lebih. Orang
yang uzur boleh meninggalkan puasanya. Tetapi wajib mengqadhanya pada hari
dan bulan yang lain.
Puasa Ramadhan adalah menjadi salah satu rukun Islam yang kelima. Pahala
melakukannya tersangat besar, sebagaimana sabdanabi Muhammad s.a.w. Yang bermaksud: "Sesiapa
berpuasa pada bulan Ramadhan dalam keadaan beriman dan kerana menuntutkan
keredhaanallah s.w.t., nescaya diampunkan dosa-dosanya yang telah lalu." (Rujuk:
Al-Targhib II:206)
Sabda Baginda Rasulullah s.a.w.: "Setiap amanalan anak Adam (manusia) itu
digandakan satu kebaikan dengan sepuluh yang seumpamanya hingga kepada 700 kali
ganda. Firman Allah s.w.t. (maksudnya) :" Kecuali puasa yang dikerjakan
untuk Ku, maka Aku-lah yang membalasnya. Dia menahan syahwatnya dan meninggalkan makan
kerana Aku" Bagi orang yang puasa itu ada dua kegembiraan, iaitu gembira
ketika berbuka (atau berhari raya) dan gembira ketika menemui Tuhannya kelak.
Dan, demi bau mulut orang yang berpuasa itu lebih harum daripada bau
kasturi." (Riwayat Muslim dari Abu Hurairah)
FADHILAT PUASA-PUASA SUNNAT SEPANJANG TAHUN
1. Puasa enam hari dalam
bulan Syawal
Fadhilat atau keutamaannya sangat besar
sebagaimana sabda Nabi Muhammad s.a.w. Yang bermaksud: "Sesiapa
berpuasa Ramadhan, kemudian diiringi dengan puasa (sunnat) enam hari dalam
bulan Syawal adalah seperti puasa selama setahun." (Riwayat Muslim)
Cara melakukannya yang terbaik (afdal) secara berturut-turut dan dimulakan pada
hari kedua bulan Syawal, tetapi boleh dan sah dengan tidak berturut-turut,
misalnya sehari puasa dua hari tidak, kemudian puasa lagi, asalkan genap enam
hari didalam bulan Syawal. Malah sesetengah ulama mengharuskan puasa enam hari
dalam bulan Syawal diniatkan berserta puasa qadha Ramadhan.
2. Puasa hari 'Arafah (9
Zulhijjah)
Disunatkan kepada orang yang tidak melakukan ibadah haji. Fadhilatnya sangat
besar sebagaimana dijelaskan menerusi hadith daripada Abi Qatadah r.a. Ujurnya, Rasullullah
s.a.w. Telah ditanya oleh sahabat mengenai puasa hari 'Arafah,
sabdanya bermaksud: "Ia menghapuskan dosa setahun yang lalu dan
tahun-tahun kemudiannya." (Riwayatkan oleh Muslim dan al-Turmuzi)
Menerusi hadith daripada Abi Qatadah r.a. Juga bahawa Rasullullah
s.a.w. Bersabda yang bermaksud: "Puasa pada hari 'Arafah itu
menghapuskan dosa dua tahun yang lalu dan tahun yang akan
datanag." (Diriwayat oleh Muslim)
3. Puasa pada bulan
Muharram
Daripada Abi Hurairah r.a. Katanya, telah bersabda Rasullullah
s.a.w. Yang maksudnya: "Seafdal-afdal puasa selepas Ramadhan
ialah puasa pada bulan Allah iaitu bulan Muharram dan seafdal-afdal solat selepas
solat fardhu ialah solat malam." (Riwayat Muslim)
Daripada Ibu 'Abbas r.a. Katanya, telah bersabda Rasullullah
s.a.w. Maksudnya: "Sesiapa berpuasa pada hari 'Arafah nescaya
terhapus dosanya dua tahun dan sesiapa berpuasa satu hari daripada bulan
Muharram maka untuknya setiap sehari (mendapat pahala) 30
hari."(Dikeluarkan oleh al-Tabrani)
4. Puasa pada hari
'Asyura (10 Muharram)
Daripada Abi Qatadah r.a. Bahawasanya Rasullullah
s.a.w. Telah ditanya mengenai puasa hari 'Asyura (yakni hari
ke-10 bulan Muharram) maka sabda Baginda s.a.w. Yang bermaksud:
"Ia akan menghapuskan dosa setahun yang lalu." (Riwayat Muslim)
5. Puasa hari Tasu'a
(Tanggal 9 Muharram)
Ia disunatkan, namun Rasullullah s.a.w. Belum sempat
mengerjakannya, bagaimanapun Baginda s.a.w. Bersabda maksudnya:"Sesungguhnya
jika aku hidup pada tahun hadapan, aku akan berpuasa pada 9
Muharra,." (Riwayat Ahmad dan Muslim)
PERINGATAN
Puasa sunnat pada hari ke-10 Muharram hendaklah
digabungkan dengan hari sebelumnya iaitu pada hari ke-9 atau dengan hari
selepasnya (yakni hari ke-11) dan lebih baik lagi dikerjakan tiga hari
berturut-turut iaitu ke-9,ke-10 dan ke-11. Jika ditunggalkan 10 Muharram sahaja
maka hukumnya makruh kerana menyerupai amalan orang Yahudi.
Sabda Nabi Muhammad
s.a.w yang bermaksud: "Berpuasalah pada hari 'Asyura (10 Muharram) dan
jangalah menyamai perbuatan orang Yahudi; oleh itu berpuasalah sehari sebelum
dan sehari sesudahnya." (Riwayat Imam Ahmad)
6. Puasa bulan Sya'aban
Daripada Usamah bin Zaid r.a. Katanya, aku berkata: "Wahai Rasullullah, tidak saya
lihat tuan hamba berpuasa satu bulan daripada bulan-bulan (dalam setahun selain
Ramadhan) seperti tuan berpuasa pada bulan Sya'aban." Sabda Rasullullah
s.a.w.: "Bulan ini (yakni bulan Sya'aban) ialah bulan yang manusia
lalai padanya antara Rajab dan Ramadhan, pada hal ia (yakni bulan Sya'aban)
adalah bulan diangkat amalan kepada Tuhan seru sekelian alam, maka aku suka
amalanku diangkat dan aku berpuasa." (Riwayat al-Nasai)
Ummu Salamah r.a. Pula berkata: "Tidak pernah aku lihat Rasullullah
s.a.w. Berpuasa dua bulan berturut-turut melainkan pada bulan Sya'aban dan
Ramadhan." (Riwayat al-Turmuzi)
7. Puasa pada hari Isnin
dan Khamis
Daripada Abi Hurairah r.a. Daripada Rasullullah s.a.w. Sabdanya: "Diperlihatkan
(kehadrat Allah s.w.t.) Segala amalan itu pada hari Isnin dan Khamis,
justeru saya suka ketika diperlihatkan amalan-amalanku itu sedang aku
berpuasa." (Riwayat al-Turmuzi)
Menurut riwayat Muslim diterima daripada Abu Qatadah, pernah ditanyakan
kepada Rasullullah sa.w. Tentang puasa pada hari Isnin, maka Baginda s.a.w. Menjawab dengan
sabdanya yang bermaksud: Itulah hari yang padanya aku dilahirkan, padanya
aku dibangkitkan menajdi Rasul dan padanya Al-Quran diturunkan
kepadaku." (Subul al-Salam)
8. Puasa hari Rabu,
Khamis dan Jumaat
Daripada 'Ubaid bin Muslim al-Qurasyi daripada bapanya r.a. Ujurnya, aku
bertanya atau ditanya oleh Baginda Rasullullah s.a.w.mengenai puasa
dahar (sepanjang tahun), maka Baginda Rasullullah s.a.w. Bersabda yang
bermaksud: Tidak (maksudnya tidak dibenarkan puasa tersebut), kerana
sesungguhnya untuk keluargamu atas dirimu ada hak. Oleh itu berpuasalah pada
bulan Ramadhan dan yang mengikutinya (enam hari dalam bulan Syawal), dan pada
setiap hari Rabu dan Khamis, maka anda sungguh telah (mendapat pahala) puasa
sepanjang tahun dan anda juga telah berbuka." (Riwayat Abu Dawud,
al-Nasai dan al-Turmuzi)
Daripada Anas bin Malik r.a. Bahawa beliau telah mendengar Rasullullah
s.a.w. Bersabda bermaksud: Sesiapa berpuasa pada hari Rabu, Khamis
dan Jumaat, nescaya Allah s.w.t. Membina untuknya sebuah istana
disyurga daripada permata, yaqut dan zabarzad dan dicatat baginya bebas dari
api neraka>" (Riwayat al-Tabrani)
Menerusi riwayat daripada Ibnu Umar r.a., Nabi Muhammad
s.a.w. Bersabda yang bermaksud: "Sesiapa berpuasa pada hari
Rabu, Khamis dan Jumaat, kemudian bersedekah pada hari Jumaat sedikit atau
banyak, nescaya diampunkan semua dosanya hingga menjadi seperti bayi yang baru
dilahirkan oleh ibunya, bersih daripada segala dosa." (Dikeluarkan
oleh al-Tabrani)
9. Puasa pada hari Putih
(13,14 dan 15 bulan Islam)
Diriwayatkan
daripada Jarir r.a. Daripada Nabi Muhammad s.a.w. Yang bermaksud: "Berpuasa
tiga hari pada setiap bulan adalah puasa sepanjang tahun iaitu puasa pada
hari-hari putih - pada hari 13,14 dan 15 (bulan Qamariyah)." (Riwayat
al-Nasai dengan sanad yang sohih)
10. Puasa tiga hari pada
setiap bulan
Diriwayatkan
oleh Muslim daripada Abi Qatadah, bahawasanya Baginda
Rasullullah s.a.w. Bersabda maksudnya: "Puasa tiga hari pada setiap bulan,
Ramadhan ke Ramadhan itulah puasa sepanjang masa."
Mengenai berpuasa tiga hari pada setiap bulan, ada beberapa pendapat Ulama.
Antaranya dikatakan puasa tiga hari itu ialah puasa pada 13,14 dan 15. Inilah
pendapat kebanyakkan Ulama, antara lain Umar, Ibnu Mas'ud, Abu Zar, al-Syafi'i,
Abu Hanifah, Ahmad dan Ishaq.
Sementara al-Nakha'i berpendapat ialah puasa tiga hari pada akhir bulan.
11. Puasa selang-seli
(sehari puasa sehari tidak)
Hadith daripada Abdullah bin 'Amru ibnu al-'As r.a. Bahawasanya Nabi Muhammad
s.a.w. Bersabda yang bermaksud: "Telah sampai berita kepadaku
bahawa anda berpuasa pada waktu siang dan berjaga (kerana beribadah) waktu
malam. Jangan buat demikian kerana untuk jasadmu atas dirimu ada habuan, untuk
matamu atas dirimu ada habuan dan untuk isterimu ada habuan. Puasalah dan
berbukalah. Puasa tiga hari pada setiap bulan, maka dengan demikian anda
mendapat pahala sepanjang tahun." Aku berkata: " Wahai Rasullullah, aku mempunyai
kekuatan (keupayaan untuk berpuasa). Sabda Baginda
Rasullullah s.a.w. "Maka berpuasalah puasa nabidaud a.s. Iaitu berpuasalah
sehari dan berbuka sehari." (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)
Daripada Abdullah bin 'Amru ibnu al'as katanya, telah bersabda Rasullullah sa.w. Bermaksud: "Puasa
yang paling disukai oleh Allah s.w.t. Ialah puasa Nabi Daud dan solat
yang paling disukai Allah s.w.t. Ialah solat Nabi Daud, baginda
tidur separuh malam dan bangun beribadah sepertiga malam dan tidur seperempat
malam dan baginda berpuasa sehari dan berbuka sehari." (Riwayat
al-Bukhari dan Muslim)
PERINGATAN
1. Dalam mencari
pahala puasa sunnat, janga tersalah hari-hari yang diharamkan berpuasa iaitu:
§
TANGGAL 1 SYAWAL (HARI RAYA AIDIL FITRI)
§
10 ZULHIJJAH (HARI RAYA AIDIL ADHA)HARI-HARI
TASYRIQ: 11, 12 DAN 13 ZULHIJJAH
§
HARI SYAK MUNGKIN HARI MULA BERPUASA (30 SYA'ABAN)
§
SELEPAS 15 SYA'ABAN JIKA BUKAN PUASA QADHA ATAU
NAZAR ATAU TIADA HUBUNGAN DENGAN PUASA PADA HARI SEBELUMNYA, ATAU BUKAN HARI
YANG BIASA BERPUASA
§
PUASA SUNNAT BAGI WANITA TANPA IZIN SUAMI (JIKA
SUAMI BERMUKIM YAKNI TAK MUSAFIR ATAU BERPERGIAN JAUH)
2. JANGAN PULA
BERPUASA PADA HARI-HARI YANG DIMAKRUHKAN:
§
PUASA ORANG YANG SAKIT BERSANGATAN
§
PUASA ORANG YANG SANGAT TUA
§
PUASA WANITA YANG HAMIL
§
PUASA ORANG YANG MUSAFIR
§
PUASA PADA HARI 'ARAFAH BAGI ORANG YANG MENGERJAKAN
HAJI
§
PUASA PADA HARI SABTU SAHAJA (DITUNGGALKAN)
§
PUASA PADA HARI JUMAAT SAHAJA (DITUNGGALKAN)
§
PUASA ASALNYA SUNNAT DIKERJAKAN OLEH ORANG YANG MENANGGUNG
PUASA QADHA
§
PUASA SEPANJANG TAHUN (SEPANJANG MASA)
3. ORANG YANG
MENGERJAKAN PUASA WAJIB DIKEHENDAKI BERNIAT PUASA PADA WAKTU MALAM. ADAPUN
PUASA SUNNAT BOLEH BERNIAT PADA PAGI HARI SEBELUM TERGELINCIR MATAHARI (BELUM
MASUK WAKTU ZUHUR) DENGAN SYARAT BELUM MELAKUKAN PERKARA-PERKARA YANG
MEMBATALKAN PUASA
4. NIAT PUASA TIDAK
SEMESTINYA DENGAN MELAFAZKAN DALAM BAHASA ARAB, MEMADAI MELINTASKAN DIDALAM
HATI DENGAN APA-APA JUGA BAHASA YANG KITA FAHAMI, IAITU BAHAWA KITA
HENDAK MELAKUKAN PUASA (SEBUT JENIS PUASANYA) PADA HARI ESOK (JIKA NIAT PADA
WAKTU MALAM) ATAU PADA HARI INI (JIKA BERNIAT PADA WAKTU DINIHARI ATAU WAKTU
SAHUR ATAU PADA SEBELAH PAGI SELEPAS SUBUH JIKA PUASA SUNNAT)
Tidak ada komentar:
Posting Komentar